Att uppskatta det man har

Är man inte fullt arbetsför, då är man mindre värd. Man har låg inkomst, och den kan man inte påverka. Är man arbetsför så kan man utbilda sig, byta jobb, välja att på olika sätt vidareutbilda sig för att få högre lön. Är man fullt arbetsför har man möjlighet att ställa krav, man kan löneförhandla, sätta ett högre ekonomiskt värde på sig själv. Det är skrämmande på nåt sätt, att ens värde sätts utifrån hur arbetsför man är.  Är man icke arbetsför, får man vackert klara sig på den summa som är bestämd för en. Man har ingen som helst möjlighet, inget val, kan inte göra något annat än att ta av sig mössan och niga och tacka för att man får några pengar överhuvudtaget.

- Arbetar man inte ska man inte ha några pengar, säger en del.

Som om man VALDE att inte vara fullt frisk. Som om det var ens egna VAL att måsta falla inom sjukförsäkringens ramar, som om man VALDE att inte arbeta och tjäna pengar.

- Arbetar man inte, ska man inte ha råd med semester, stuga, hotellweekends... säger en del.

Nä... arbetar man inte, ska man väl helst sitta inlåst nånstans, inte drabba den arbetsföra befolkningen, inte ligga någon till last, och framför allt, INTE KOSTA PENGAR !!!

Kan man byta bort sjukdom? Ska vi säga såhär, att jag byter bort min jävla Meniére och den andra dyngan som gör att jag är halvt sjukskriven permanent. Ska vi säga såhär att NÅGON ANNAN LAT JÄVEL kan ta de sjukdomarna så jag kan få jobba heltid, för jag skulle vilja ha en stuga nånstans. Inte vid vattnet, det behövs absolut inte, då jag inte ens är stormförtjust i att se vatten... nä, en stuga i skogen blir bra. Men, eftersom jag inte är fullt arbetsför så ska jag nog inte ha det...

Gud vad jag blir trött ibland. Så inni helvete trött. Trött på Meniére, trött på folk som är så jävla inskränkta att hälften vore nog.... Jag är så trött så jag tror jag måste gå isäng.

Deppig?  nej, egentligen inte... bara tillfälligt irriterad. Missförstå mig rätt, jag har det väsentligen bra, men blir så less på de som tror att ALLA som har sjukersättning, spelar.  Blir så trött på människor som har sån kass människosyn att de tror att alla, förutom de som har cancer, egentligen VISST kan jobba heltid, men inte vill.

Fast... istället för att bli arg ska jag nog ändra mig......  jo precis....  så är det...  det är egentligen Synd om de som tycker så....   för den dagen DE eller någon av deras Nära blir drabbade.... så märker de vad jag menar.   Så... nu ska jag fortsätta i den bana jag vanligtvis färdas:

Jag är nöjd med det jag har, utifrån mina förutsättningar. Jag uppskattar varje dag jag mår bra. Jag värdesätter ting som är så små att Ni som står för mycket av det jag blir trött på, inte ens märker dem. Jag ska Fortsätta fylla mina dagar med saker som är värda, för mig. Jag ska fortsätta uppskatta det jag Har.

Gokväll


Kommentarer
Postat av: Jennika

Fy fasiken så bra skrivet!!:)

2011-06-04 @ 00:16:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0