Vacker kväll i Paradiset!



Den här dagen har verkligen varit.... Fullt upp.  Har fixat och trixat med artikeln till Mellanbygden och skickat in den för publicering, promenerat och tränat med hundarna, varit till veterinären med Kelly och Molly. Kellys blodprov får jag svar på till veckan.... Molly ska ju till Luleå på måndag.... håller tummarna.   

Paddy fick sig en egen promenad och träningsrunda på eftermiddagen :) 

Efter middagen blev det att dra iväg till Burträsk för att hålla tredje kurstillfället i Vardagslydnad. Det är så himla kul så jag vet inte vart jag ska vända mig :)  Jag skulle vilja hålla på med det som yrke!  DET och att jobba på Westmans.... det är mina drömmar :)

Nu är det kväll.. det är mörkt ute... skönt tycker jag... mysigt... Visst tycker jag om ljuset åxå, men ... jag varvar nog ner bättre när det är lite mörkt...  

Jag har suttit och kollat lite på IKEA.se.  Det är ju lite småprylar man skulle behöva... jag menar.... det räcker ju inte med att fixa ny duschdraperistång ... jag har skallat ner ena spegeldörren till badrumsskåpet åxå... så själva gångjärnet gick sönder... plast-skrot!  Det var ju ett tag sen.. men nu känns det läge att byta badrumsskåp åxå, när man lix är inne i badrummet och rustar till de fadäser man ställt till med.

I morgon fredag, kommer Hannah och Milo på morgonen. Jag ska följa till veterinären för att Milo ska ta bort några tänder.  I övrigt har jag inget planerat för morgondagen. Hannah och Milo stannar över helgen eftersom Hannah ska jobba. Det blir mysigt att rå om henne hela helgen :)  Hon har mycket kvar att berätta från sin tågluff :)

Nu över till en helt annan sak.

Skolvärlden. Grundskolan. VARFÖR har vi inte kommit längre i tänket om att stötta och peppa INDIVIDEN ??
Den stackare som sticker utanför skolans normer... får det minsann inte lätt. Vare sig man är smartare eller dummare. Att sticka ut är inte bra. Att våga vara sig själv och stå för det... är INTE bra. Att försöka uttrycka sig i former som inte passar i skolvärlden.... är förkastligt.  VAD LÄR SIG VÅRA UNGDOMAR?????

I en period av sitt liv när man har fullt upp med att försöka hitta sig själv, tror sig hittat en kanal ... och ibland även HAR hittat en kanal för att växa, ett område där man verkligen KAN glänsa och vara BRA ... då blir man KAPAD, SÅGAD, TILLINTETGJORD, KRÄNKT, NEKAD .... av vilka??   - Lärarna!!!! Är det vettigt?????

VARFÖR är det så himla svårt att låta ungdomar VÄXA i det de är BRA i?? VARFÖR bara fokusera på det som går tungt: ... hmm.. ja... Lisa har ju svårt med matte... hon förstår ju inte.... DET måste hon jobba med... istället för att : Lisa är en naturbegåvning i  Bild. Hon har en sällsam förmåga, och intresse i , att jobba med foto.... konst... skuggor.... ljussättning.... färger...  fånga känslor..... 

Nä... i skolan ska alla vara lika mycket intresserade av allting. Inget ska framhävas. Det man är DÅLIG på ska man jobba med. Inte det man är BRA på. Varför??  Chansen att man någonsin ska jobba med något man är kass på, är minimal. Man vill ju jobba med något man är INTRESSERAD av, eller hur??

Varför jag tar upp just DET, är att PRECIS det har drabbat en vän till mig. Hon går i grundskolan... och har blivit så erbarmligt dåligt behandlad. Hon har blivit tillbakatryckt av lärarna... på ett sätt som jag har väldigt svårt att förstå.

Nu ska jag strax gå ut med hundarna på en sista pinkrunda. Hoppas ni haft en bra dag, och att ni fyllt den med nåt värt. Som ni vet så kommer dagen INTE i repris.

Gokväll

Kommentarer
Postat av: Malin

Det där har jag också funderat mycket på. vi hade upp det när jag läste i luleå, att man oftast kommenterar det dåliga istället för att lyfta det som är bra. eftersom lärarna i luleå i alla fall för lära sig nya tankesätt så kanske det blir en förändring nån gång i framtiden, man får väl hoppas på det i alla fall.

2011-09-15 @ 22:09:03
Postat av: Maria

Ja.. föräldrasamtal, kvartssamtal... har väl i alla tider fokuserat på vad eleven är dålig på. DET ska man lixom lägga fokus på, istället för att se: jo men .. DET är han/hon BRA på, DET ska han/hon få utvecklas ÄNNU mer i. För... det man är bra på/tycker är roligt... är MER troligt att man vill jobba med i framtiden, eller hur? Det är tex VÄLDIGT otroligt att jag någon gång skulle jobba med Matte, historia eller statistik.

2011-09-15 @ 22:26:55
URL: http://bygdsiljumsmaria.blogg.se/
Postat av: Maria

Förstår helt och fullt det du skriver. Min älskade dotter går om 8: an nu. Hon är intet på något sätt ointelligent men har en annorlunda diagnos kan man säga som kräver en mer individanpassad skolgång. Vi har suttit i otaliga möten med skolan för att komma tillrätta med hur undervisningen ska gå till. Hela tiden har vi fått känslan av att man behandlar henne sämre trots sitt läshuvud. Hon sticker ut, är annorlunda än övriga och vet vad hon behöver. NU vid sistamötet har man äntligen förstått vad hon behöver för skolundervisning. Det är ett rent helvete när barnen INTE passar in i mallen. De försöker hela tiden att anpassa dom till det kassa skolsystem vi har i Sverige. Vad tror man? Att alltid lyfta fram de fel och brister som hon anses ha när hon egentligen är en egen individ.

Jag vet att vissa lärare alltid skyddar sina kollegor oavsett, det skadar barnen för all framtid. skolans värld är verkligen skyddad. Bra att du kritiserar öppet, kanske någon då kan förklara vad som pågår.

2011-09-15 @ 22:33:25
URL: http://tjarve.bloggplatsen.se
Postat av: Åsa G

För läraren ska alla vara perfekta, om någon sticker ut ryms den inte i mallen. Att vara för duktig är inte bra, att behöva extra hjälp är inte häller bra. Vem är egentligen perfekt??? Inter roligt när stjärneögonen släcks.



Att lärare kränker elever gör mig mycket oroad, hoppas för mitt liv att det inte förekommer i Skellefteå kommuns skolor för då hoppas jag inerligt att någon tar kontakt med nämndes ordförande eller någon annan politiker som sitter i nämnden för barn och grundskolan.

2011-09-16 @ 22:48:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0