Vad säger du?

Säger du vad du menar?
Menar du vad du säger?
Vad säger du EGENTLIGEN?
 
Säger du En sak, men menar en annan?
Signalerar du Ett, men pratar Annat?
Kan du misstolkas?
 
Är du säker på att du säger vad du säger?
Är du medveten om att andra inte förstår vad du påstår att du menar?
Kan det vara så att du är så luddig att andra uppfattar ditt snack som ..... strunt??
 
Om någon verkar missförstå din mening, förklarar du då?
Låter du andra leva i ett virrvarr av missförstånd, förorsakade av Dig?
VILL du att andra ska missförstå?
 
Va?? Vad säger du??

Kommentarer
Postat av: Mona Viklund

Har du inte hört. Man ska mena det man säger men inte säga allt man menar.

Svar: Det är just det där med att mena det man säger som oftast blir tokigt .... det sägs så mycket som inte har någon mening, varken för den ene eller andre .... Och mycket som sägs utan varken mening eller mål :)
Maria Tafvelin

2012-10-24 @ 21:22:50
URL: http://www.monvikskennel.se
Postat av: Elice

Håller med Mona.
Men vad gör man åt dem som läser in "egna" saker i en enkel faktatext??? Kan de inte läsa, innantill...egentligen?
Om man nu ska förklara, hur gör man då om denne "läser in" även i en simpel förklaring? Hur kommer det sej att endel hör en "ton" i en text tex? Tankeväckande eller....

2012-10-24 @ 22:16:00
Postat av: Maria

Elice, vad man gör åt de som läser in egna saker i en enkel faktatext eller en förklaring, eller hur det kommer sig att en del hör en ton i en text är inte vad jag skrev om.

Inlägget handlar om vad man SÄGER, vad människor faktiskt säger till varandra. En del säger en sak till en människa, och en annan sak till en annan. En kan i själva verket vara fullt medveten om att den inte menar vad de säger, men säger det ändå. Min fråga är: Vad säger du EGENTLIGEN?

2012-10-25 @ 07:54:19
URL: http://bygdsiljumsmaria.blogg.se
Postat av: Elice

Näe...ok, jag får väl "förklara" mej.
JAG krev att jag håller med Mona.(hennes komentar)
Resten därefter är en rad frågor JAG ställde.(se tecknet:?)
Typiskt exempel på mina frågor.
Ska vända mej annorstädes med frågor i fortsättningen.
Vad gäller Din fråga så hänvisar jag till Monas komentar.
Svårare än så behöver det inte vara.

2012-10-25 @ 23:58:46
Postat av: Maria

Alltså .... nu tänkte jag mer i de här termerna när jag skrev inlägget:

Språkbruk, vad Säger människor till varandra?
Är det tex ok att kalla varandra Hora? När jag gjorde mina fältförlagda studier på en högstadieskola, skrev jag en uppsats om språkbruk, då ordet "Hora" var ett av de mest flitigt använda orden.

Ungdomarna ´förklarade det med att de inte menade ordet SÅÅÅ.

När en förälder säger "ungjävel" till sitt barn, trots att andra lyssnar, vad Säger den föräldern då?

MENAR den föräldern vad den säger?

Att man ska mena allt man säger känns för mig självklart, men så funkar det inte för de flesta är min erfarenhet. Därav inlägget. Du behöver inte bli stött Elice, jag kände bara att kommentarerna hamnade lite bredvid det jag menade i inlägget. Självklart får du ställa frågor, men om du frågar om nåt som jag inte skrivit om, så kan jag inte alltid svara :) :) Svårare än så är det inte :)

2012-10-26 @ 08:23:42
URL: http://bygdsiljumsmaria.blogg.se
Postat av: Elice

Det jag menar är att hur klar man än är, eller tror sej vara oavsett tal eller text, så kan man aldrig gardera sej från missförstånd. Det hela hänger på hur den som talas till uppfattar orden i samtalet. En text jag visade för 4a pers o olika åldrar nyligen påvisade det. 3 uppfattade den som tänkt, den 4e som nåt helt annat. Det hänger ju ihop med din fråga.
Vi kan bara göra vårt bästa och hoppas de flesta förstår. Resten kan man inte göra mycket åt.

2012-11-01 @ 10:13:58
Postat av: Maria

Det där var jätteintressant Elice, för vad du säger nu, så tolkade jag inte alls vad du skrev i din tidigare kommentar!

2012-11-01 @ 22:44:30
URL: http://bygdsiljumsmaria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0