5/5

Idag är det 8 år sedan mamma dog. Ska åka på graven och se om snön är borta så att jag kan göra lite vår där. Lägga ut den där sten-ängeln som ligger där tills det börjar snöa igen till vintern. Plocka bort gravlyktan och ställa dit en vas istället. Plocka bort lite döda löv kring plattstenarna. 
 
Funderar kring det här med att ha en grav att gå till. Första tiden känns det bra att ha någonstans att gå, men efter en tid så blir det glesare och glesare mellan gravbesöken. Obs, det här gäller bara mig själv, säger inte att det är generellt. Efter ett antal år, får man lite dåligt samvete över att man inte går dit oftare. Fast .... vad ska man dit och göra? Mamma är ju ändå inte där. 
 
Själv skulle jag vilja bli kremerad och få askan utspridd, gärna i storm, så att anhöriga inte ska piskas att ha ett speciellt ställe att "sköta om" , utan att jag finns precis överallt ... ungefär som jag levt :)  
 
Gravplats, gravrätt .... gravskötsel.    Det är svindyrt att köpa gravskötsel. Det tycker jag är fult. Att det ska kosta så mycket pengar alltså. 
 
Men, innan jag åker på graven, ska jag slutföra mitt morgonkaffe, gå en sväng med hundarna, samt kamma till mig lite, så att de inte börjar vända sig i gravarna av förskräckelse när jag kommer dit :)
 
Tror jag ska klämma in lite hundträning idag åxå, dags att sparka igång den lite mer allvarligt. Hoppas ni får en bra Söndag, och att ni gör bra val. Fyll dagen med nåt värt!
 
Gomorron

Kommentarer
Postat av: Sushi

Ja, den 21/5 är det 10 år sen pappa dog...helt otroligt..man trodde ju att världen skulle stanna då..eller..men solen gick ner och solen gick upp och till slut var man tvungen att haka på...och det går..men vissa dagar är det jobbigare än andra..fast det gått så lång tid..och det där med graven..jag håller med dig..från början kändes det som att man var "nära varann" där..men nu är man ju "nära" i tankarna varsomhelst! Sköt om dej! Kram! / Sushi

2013-05-05 @ 17:52:46
Postat av: Maria

Ja ... man blir nästan irriterad när alla andra lixom bara lever vidare som om inget hänt ... ända tills man inser att man själv måste göra det åxå.
Sköt om dig och Kram på dig med :)

2013-05-05 @ 20:31:04
Postat av: Karin

Min mamma dog för trettio år sen, hon skulle ha fyllt åttio år i år.
Jaa, det där med graven ... Min mamma tog ofta med mig till kyrkogården när jag var liten. Vi vattnade lite olika gravar och pysslade på lite. Men när mamma dog så blev det så svårt och jobbigt att gå dit. Min kompis mamma försökte med allt möjligt men jag följde sällan med.
Idag är det inte samma jobbiga men ändå jobbigt på ett annat sätt. Jag "pratar" ofta än idag med henne. Ibland är jag glad och vill visa och berätta saker för henne och ibland är jag ledsen och arg. Sorgen tar inte slut men den tar nya vägar och visar sig på andra sätt.
"Mor lilla mor, vem är väl som du? Ingen i hela världen"

2013-05-05 @ 22:27:59
Postat av: marie

Jag har bara en grav att gå till här i Sverige, för mina morföräldrar är begravda i Finland, men de finns i mina tankar väldigt ofta, speciellt morfar, då vi stod varandra väldigt nära.
Det var 19 år sedan min bästa vän dog i en trafikolycka, trodde då att det ej gick att leva vidare, hade väldigt svårt, då vi nästan alltid var tillsammans.
Hon dog endast 14 år gammal, när hon klev av bussen och skulle korsa en väg, hon såg ej taxibilen som kom i 90 km i timmen, hon hamnade på motorhuven och sedan i diket, hon dog i helikopterambulansen.
Hennes pappa är muslim och hennes mamma är kristen, först fick man ej lägga varken ljus eller blommor på graven, det skulle vara så enkelt som möjligt, men tyvärr är det inte så många som går till hennes grav, inte ens hennes föräldrar, så jag är den som har fixat och ordnat, vid hennes vita marmorsten...i alla dessa år, ska besöka hennes grav i morgon och göra lite vårfint, hon älskade katter, så hon ska få några katter och nya blommor, det har varit så mycket snö så man har ej kunnat göra något , men imorgon ska jag ordna lite fint för min bästa vän, vet att hon inte är där, för hon finns alltid hos mig och vart jag än går, och pratar ofta med henne, men jag saknar henne fortfarande lika mycket som jag gjorde då när hon dog.....Skönt att få komma in på din blogg, hade så struligt i början, skönt att du börjar få ordning på lägenheten, själva så fick vi ett nytt golv i vardagsrummet, och nu har vi sagt upp lägenheten, känns väl sådär, men vet att vi gör det rätta , men vill ju ha ett hem att göra fint i ...och det är svårt att hitta något annat, men att betala 7600 kr plus el är inte okej...som vi måste göra nu, så vi hoppas på att bli av med lägenheten så fort som möjligt, har ju börjat packa ner saker, och det som ska vara kvar ska till förrådet och det andra ska till tippen och vissa saker har jag sålt....

2013-05-07 @ 21:14:18
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0