Trettondagsafton

Vänta... jag tror inte jag hänger med. Vad är det för mystiskt och häftigt med trettondagsafton egentligen? Har vi inte haft en massa helger redan? Vadan detta lixom?

Efter jobbet gick jag ut en snudd på timmes promenad med hundarna på skoterspåret. Kelly tog en mus som inte lyckades kravla sig iväg under snön i tid. Skyll sig själv säger jag bara. Eller.... är jag hemsk nu?  Hur är det, hundar får inte jaga vilt om det inte är jakt. Råttor, möss och fåglar.... de räknas lixom inte, eller hur?
Om en hund sätter iväg efter ett rådjur utanför jakt, eller efter annat vilt..... då blir det bannor. Men katter jagar och fångar småfåglar och råttor året runt.... det är bra. Ibland förstår jag inte logiken. Vem är det som bestämmer värdet i de vilda djuren? Ibland under kontrollerade former får man döda vissa djur, men bara under vissa perioder och datum. Övriga datum är det strängeligen förbjudet och förlagt med straff om man dödar. Vissa vilda djur är det inte en sate som bryr sig om, och det leder inte till något som helst straff om man dödar, snarare tvärtom. Märkligt va.

Nåja. Strax dax för sista pinkrundan för hundarna. Måste nog ta koppel på Molly.... för att få ut henne, annars vägrar hon :)

Gonatt

Kommentarer
Postat av: Jennü

Håller med om trettondagsafton, jag fattar inte ens, vadå "trettondag"?O.o



Tycker synd om alla möss och småfåglar som blir dödade, dom är ju så söta..:(



Sen dödar man nog större djur som älgar, björnar och rådjur så det inte ska bli överbedjurat(överbefolkat funkar ju inte i denna situation..), men liksom, vargar, är det inte typ "brist" på dom? Och dom är ju också så coola..

2011-01-06 @ 01:16:08
URL: http://jennuslife.blogg.se/
Postat av: Maria

Ja självklart att större djur skjuts för att hålla nere stammarna, men jag är ute efter vem som bestämmer värdet på vilda djur, Jag tänkte då tex bäver, sork, räv, olika fågelsorter; kråka, skata, korp, olika hökar mm mm.

2011-01-06 @ 14:17:44
URL: http://bygdsiljumsmaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0