Att engagera sig i arrangemang... för andra än enbart sig själv.

Idag är det midsommarafton...  och festkomitténs arbete bar frukt kan man säga. Även om vädret inte var till sin fördel, så kom det mycket folk, det var fullt röj när vi dansade runt stången, barn stod i kö för att bli målade i ansiktet, fiskespöna gick varma i fiskedammen, många gick tipsrunda och de 50 ankorna till ankracet tog slut. På många sätt var det en succé känner jag.  Det är kul att delta i arrangemang när det blir såhär bra utfall.

För en tid sen blev det en del kommentarer hos en kvinna på facebook som uttryckte att det kändes som att välja mellan pest och kolera när det var tal om att arbeta för sina barns fotbollsförening.  Jag framhävde min åsikt om att, ifall en förening (läs även: by, samhälle, ort) ska överleva, krävs medlemmars (läs även: innevånares) engagemang. Om INGEN orkar bry sig, arbeta för, engagera sig.... då dör det ut. Så enkel är ekvationen. Det är lätt att det hamnar i att: NÅN ANNAN får göra det.. JAG har inte tid/möjlighet/lust.   Vem är : Nån annan?  Varför ska just: nån annan, ha tid/möjlighet/lust?  Vad är det som gör att man tror att man inte behöver bry sig/anstränga sig när det handlar om att utföra ngt för ngn annan?  Om alla kunde hjälpas åt, så behöver ingen göra sådär överdrivet mycket, för visst kan väl ALLA ställa upp på att göra NÅGOT?? eller??

Ska vi ha kvar våra föreningar, vare sig det gäller idrott, hembygdsgårdar, livsmedelsbutiker, you name it, så måste vi nog alla hjälpas åt, annars dör det ut. ALLA måste känna sitt ansvar, och om alla delar ansvaret, blir det ingen tung börda.

Som "byssbo" kanske man tjänar hundralappar på att åka in till stan och storhandla... men tänker man sig för då?  Tänker man på att om alla gör så, då försvinner butiken hemma i byn. Om butiken försvinner, så försvinner arbetstillfällen. Om arbetstillfällen försvinner så utarmas snart byn, för allt hänger ihop. Skola, butik, företag. Att bo på landsbygd, tror jag, handlar om att ställa upp för varandra och för byn. Att faktiskt stå upp för sin by, att delta i byns arrangemang tex, tror och tycker JAG är ett sätt att säga: Jag är stolt över min hembygd, och jag engagerar mig i arrangemangen. SÅ kände jag idag när jag såg ut över alla människor som kom till midsommarfirandet som vi arrangerat.  Polis-Carro, Malin Eriksson, Johanna Holmström, Margona Vesterlund och Jag har träffats flera gånger och jobbat för att ordna midsommarfirandet. Vi har lagt ner vår tid och vårt engagemang för att, inte bara Bygdsiljumsbor (jo i första hand) utan även utbyssa, ska få ta del av vår by- årets by.   

Jag är stolt över resultatet. Jag tycker att vi lyckades alldeles utmärkt. Det kryllade av barn med superfina ansiktsmålningar, det strosade både vuxna och barn som klurade över tipsrundefrågorna, det skrattades över fångsten i fiskedammen...... och även om vädret var regnigt och grått hela dagen, så var alla glada. Spelemännen spelade, det var kanonstämning !

Det känns bra att engagera sig i arrangemang .... även om det inte bara gagnar mig själv... även om det tar tid från mig.... även om jag kunde gjort annat .....   För... kan jag göra något för min by, som gagnar även andra... i slutändan gagnar det även mig. 

Hoppas ni haft en Bra midsommarafton!

  



Kommentarer
Postat av: "Kvinnan på facebook" ;)

Självklart måste vi engagera oss för att hålla bygden levande. Jag är oerhört tacksam att ni eldsjälar finns och kan gladeligen arbeta några timmar på kommando. Ni som sköter planeringen är de som gör det riktiga jobbet! All heder!

Men det jag reagerade på i mitt fb-inlägg var två saker.

1. Att jag ska köra 10 mil för att jobba några timmar för föreningen. Känns inte rimligt varken tidsmässigt, ekonomiskt eller miljömässigt. Samma uppdrag på hemmaplan hade jag inte reagerat över alls!

2. Att det indirekt hotas att kan man inte ställa upp kommer man att få arbeta midsommarafton vilket för en del kan spoliera ganska stora planer beroende på hur många gäster man ska ha/hur långt man ska åka.

Tyvärr drog tråden iväg till frågan om man skulle arbeta för föreningen eller inte och det var absolut inte min tanke!

Ha det gott! :)

2011-06-26 @ 09:58:47
Postat av: Maria

Men... huvva... är det någon som lagt fram det som ett hot så är det självklart helt fel !!!! Dessutom är det ju så, som även sas på facebook, att KAN man inte så KAN man inte, så har det alltid varit. Självklart kan inte alla ställa upp, så kommer det att fortsätta vara... det är mer attityden jag menade... att det är fel att man som förälder ska måsta jobba i föreningen om man inte valt det. Dvs, sitter man inte i styrelsen så har man inte själv valt, och ska därför inte behöva göra något. (det var inte Du som sa det Anna) JAG kan bli lite bestört ibland när föräldrar inte har lust att göra speciellt mycket för sina barn. Det är inte Bara EN förälder som hellre ser till sitt egna, och inte lägger två strån i kors för barnen. DET blir jag fundersam över... Men... så blir jag ju fundersam över människor som åker in till stan och handlar istället för att handla hos sin lokala butik åxå... :) Jag har aldrig sagt att jag alltid har rätt, men jag har rätt att ifrågasätta!

2011-06-26 @ 22:07:41
Postat av: Anonym

Men... huvva... är det någon som lagt fram det som ett hot så är det självklart helt fel !!!! Dessutom är det ju så, som även sas på facebook, att KAN man inte så KAN man inte, så har det alltid varit. Självklart kan inte alla ställa upp, så kommer det att fortsätta vara... det är mer attityden jag menade... att det är fel att man som förälder ska måsta jobba i föreningen om man inte valt det. Dvs, sitter man inte i styrelsen så har man inte själv valt, och ska därför inte behöva göra något. (det var inte Du som sa det Anna) JAG kan bli lite bestört ibland när föräldrar inte har lust att göra speciellt mycket för sina barn. Det är inte Bara EN förälder som hellre ser till sitt egna, och inte lägger två strån i kors för barnen. DET blir jag fundersam över... Men... så blir jag ju fundersam över människor som åker in till stan och handlar istället för att handla hos sin lokala butik åxå... :) Jag har aldrig sagt att jag alltid har rätt, men jag har rätt att ifrågasätta!

2011-06-26 @ 22:08:22
Postat av: Maria

Men... huvva... är det någon som lagt fram det som ett hot så är det självklart helt fel !!!! Dessutom är det ju så, som även sas på facebook, att KAN man inte så KAN man inte, så har det alltid varit. Självklart kan inte alla ställa upp, så kommer det att fortsätta vara... det är mer attityden jag menade... att det är fel att man som förälder ska måsta jobba i föreningen om man inte valt det. Dvs, sitter man inte i styrelsen så har man inte själv valt, och ska därför inte behöva göra något. (det var inte Du som sa det Anna) JAG kan bli lite bestört ibland när föräldrar inte har lust att göra speciellt mycket för sina barn. Det är inte Bara EN förälder som hellre ser till sitt egna, och inte lägger två strån i kors för barnen. DET blir jag fundersam över... Men... så blir jag ju fundersam över människor som åker in till stan och handlar istället för att handla hos sin lokala butik åxå... :) Jag har aldrig sagt att jag alltid har rätt, men jag har rätt att ifrågasätta!

2011-06-26 @ 22:09:02
Postat av: Anna

Haha, vi förstod dig första gången Maria. ;)

Kan säga att den enda syssla jag var skeptiskt till innan barnen började med fotbollen var dikesstädningen men jag fixade två kvällar här i vår och det var banne mig riktigt trevligt! :D Iofs i strålande sol, nästa år kanske det inte är riktigt lika mysigt. ;)

2011-06-27 @ 13:58:45
Postat av: Maria

hahaha, ja det blev ett jädra upprepande där.. hahaha...



Jag kan visst förstå att det tar emot ibland, självklart är det så. Och att städa diken i spöregn är inte en så kul syssla... men ... det brukar fanimig va rätt kul ändå :) :) :)

2011-06-27 @ 16:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0