oj

Nu har jag varit uppe längre än vad jag brukade orka vara uppe en fredagkväll eller lördagkväll när jag jobbar.  Det känns ju lite både och... på ett sätt är det ju underbart att kunna vara uppe och njuta av ljuset, den blå himlen, den spegelblanka sjön ... på ett annat sätt känns det lite... ledsamt. Jag har inget jobb att gå till i morrn så att jag MÅSTE isäng... jag har lixom inget som väntar på mig...  eller.. jo hundarna förstås :)  Fast de väntar gärna till 9-draget innan de går ut på morgonpromenad :)

I morgon ska jag jobba med hundarna på förmiddagen... jo förresten... det här med att träna hundarna. Jag tror att en och annan missförstår mig. Jag har inga som helst krav på alla mina hundar att de ska tävla i lydnad. Jag har inte krav på NÅGON av dem att de ska vara tävlingsinriktade på lydnad. Kelly trivs och blir superglad när vi tränar lydnad, de som sett oss träna kan nog vittna om det. Molly är störtskön och glad, hon älskar livet och allt vad det innebär. Jag tränar med henne åxå, men inte lydnad på det sätt jag tränar lydnad med Kelly. Jag har fått någon kommentar på facebook där jag beskriver Mollys ... ska vi säga.... inte så snabba tänk...   och jag kan bara säga att ... Jag har aldrig någonsin påstått att jag ens tränar tävlingslydnad med henne. Jag utgår från hundens intresse och förmåga, och tränar därefter. Att träna med hundarna innebär enligt mig, att kontinuerligt, varje dag, jobba med kommunikation, samspel, lekfullhet. ALL träning är inte tävlingslydnad... som någon verkar fått för sig.

När jag tränar Paddy så handlar det oftast om spår. Viltspår eller att spåra där jag gått. När jag tränar Ziggy så är det mest koppelträning, kontakt, att möta människor och andra hundar. Jag är helt övertygad om att hundar mår så mycket bättre när man tränar olika saker, när de känner att de får lära sig saker, när man utnyttjar och vidareutvecklar deras förmågor. Jag hör inte till dem som tror att hundar mår bäst av att bara ligga på mattan heldagars och på helgerna leka med andra hundar. Sorry.... så är det bara.  Därmed har jag inte sagt att det är tävlingslydnad som är mest värt på något sätt. Jag vill ta tillvara på alla mina hundars olika färdigheter.

I morgon slutar Pernilla lite tidigare så vi planerar att rida iväg mot Bygdeträsk. Jag har idag, av Camilla Wiklund, fått lära mig var den härliga skogsvägen är, har inte vetat det förut. Det kommer att bli kanonhärligt.  Hundarna har krypit ihop i sängen..... det enda som återstår är för mig att borsta tänderna och sen krypa isäng. Hoppas ni haft en bra dag, det har i alla fall jag haft :)

Gonatt

Kommentarer
Postat av: Ewa Johansson

Tråkigt att människor alltid måste missuppfatta det man skriver .. suck . Men bry dig inte om det . Det är andra som helt förstår vad det är du pratar om ...

Ha det bäst kram kram !!

2011-06-16 @ 23:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0