Vad är "Värt"

Jag brukar ofta säga: Fyll dagen med nåt värt.

Idag sa min kompis: Det beror ju vad man menar med "värt"

Ja.... jag tycker att man själv ska känna vad man tycker är just "värt". Vad vill JAG känna att jag gjort under dagen som gör att jag är nöjd när jag går och lägger mig. Dagarna rusar iväg, blir till veckor, månader och år. Att bara låta dagarna passera utan att ha försökt göra nåt vettigt av dem, känns som slöseri med given tid.

ALLA får lika många timmar per dygn att spendera som de vill. ALLA har samma möjligheter att själv påverka sitt liv, sin dag. Man kan faktiskt ändra, påverka, välja mycket, även om många envist påstår att man inte kan. Tråkigt att ha den inställningen. Man kan visst.

Man kan hela tiden välja att agera på ett annat sätt än man brukar även om situationen är densamma.
Man kan hela tiden välja ett annat sätt att hantera saker.
Man kan hela tiden välja.

Man kan välja att vara bitter, sur och tvär. Man kan låta principer styra allt i ens vardag. Man kan välja att se allt som ett mörker, ett påtvingat Måste. Man kan välja att vara fast i gamla spår och vägra ändra sig.

Man kan även välja att se allt som händer en under dagen som saker att lära sig nåt av.
Man kan välja att hitta en positiv vinkling av allehanda tokigheter som inträffar. Man kan välja att se livet som en gåva...... en tidsbegränsad gåva. För varje dag som går blir det kortare tid kvar. Vad vill jag göra av den tid jag får?

Varför vänta till fredag eller lördag med att äta en god middag? Varför inte äta den ikväll? Varför ska guldkanterna vara koncentrerade till helg eller semester? Fredag eller lördag kanske jag har jätteont i skallen, ligger yr, har magsjuka, ligger i influensa mm. Då kan jag ju inte njuta av någon god middag. Ska jag då vänta tills Nästa helg och hoppas att jag mår bättre då och känner mig upplagd för god middag, eller ska jag ta och laga den goda middagen nu ikväll?

På semestern ska man resa och slappa... plus göra allt man inte hinner under året. Varför kan man inte slappa en vanlig helg? Resa på en weekendresa lite hux flux, och sen vara hemma på semestern? Ta in på hotell ett par nätter lite spontant och Njuta.

Fylla dagen med nåt värt är lika med att Njuta. Gör dagarna Njutbara!!

Kommentarer
Postat av: Anna

Så kloka ord.. mycket tänkvärt:) Kram Anna

2010-11-19 @ 13:21:07
URL: http://annaskonstsida.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0