Är det sommar snart ?



Än är det vinter kvar, men tiden går fort, snart är sommaren här. Det gäller att vara vaken och alert och hinna njuta hela tiden FRAM till sommaren åxå. Hänga med på när vinter övergår i vår, när snön måste ge vika för värmen, när värmen får allt att grönska... ahhh....   men nu är det onsdagkväll, och i morrn är det torsdag. Jag är ledig i morrn och ska prova reikihealing. Det ska bli festligt!

Livet är inte rättvist, det lärde jag mig när jag gick Edelvik folkhögskola. Vi hade haft prov i fysik och gick igenom provet. På en fråga hade jag och en klasskamrat svarat likadant, men jag fick inte full poäng, vilket min klasskamrat fick. Klart jag blev arg och ifrågasatte hur läraren hade rättat, jag ville åxå ha full poäng. Vad jag vill lära er, sa läraren, är att livet inte är rättvist. Jag fick inte fler poäng men lärde mig att livet inte är rättvist.

Livet är inte särskilt logiskt heller. Det hjälper inte att man alltid gör sitt bästa, äter bra, är snäll och ordentlig, laglydig, miljövänlig och klimatsmart.....  man kan råka ut för en olycka eller en sjukdom och dö ung ändå. Det är inte bara idioter som drabbas av våld eller hemska händelser, som man ibland skulle önska, utan även snälla förnuftiga människor drabbas. En del lever så rätt de kan men får cancer och dör, En del misshandlar sin kropp med droger, cigaretter, alkohol, men lever tills de är gamla.  En del får inte ens chansen att födas innan allt är över.....  

Eftersom man aldrig vet vad som händer eller när det händer, om man tillhör de som blir över 100 och fortfarande kan lösa korsord och brodera, eller om allt tar slut mycket tidigare, om man blir sjuk och sängbunden eller om man råkar ut för en olycka ....   Eftersom man aldrig vet, så är det lika bra att leva varje dag fullt ut.  Det är lika bra att vara generös mot andra, snäll mot sig själv och inte låta ovidkommande saker ta energi, som man bara mår dåligt av.

Eftersom man aldrig vet så kan man åxå kosta på sig att hjälpa någon som behöver hjälp. Man kan kosta på sig att göra livet lite lättare för någon som behöver det. Man kan faktiskt rädda någons liv bara genom att vara lite medmänsklig. Ibland räcker det att låna ut ett öra till att lyssna med, och en axel att gråta mot. Ibland räcker det.

Gokväll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0