Idyll



Idag har jag verkligen haft tid att tänka på saker och ting. Var ute och promenerade med hundarna, först morgonrundan 45 minuter, sen två timmar mitt på dagen, sen aftonrundan 45 minuter. Hundarna springer lösa, solen skiner, det börjar vara vår, fåglar kvittrar, jag mår hyfsat bra.... jag är lyckligt lottad och jag bor i årets by :)    MEN.....

Ioch med gårdagens händelse med brevet, som de flesta hört och sett mig skriva om på facebook bla, så väcks på nytt tanken om hur vi behandlar varandra. Att försöka förstöra, krossa, förnedra, göra illa.... varför gör man det?  Om det handlar om att någon gjort mig något ont, javisst låter jag den människan veta det, tro inte annat! men varför blanda in andra människor i något som inte har med dem att göra? Varför försöka få andra att hänga med i någon slags häxjakt?

En del säger: ja, skitsnack får man ta om man bor på ett litet ställe. Va?! nåt så oerhört korkat. Det borde väl vara precis tvärtom. På ett litet ställe tar man väl hand om varandra, ställer upp på varandra! Nu har jag faktiskt känslan just i det här fallet med brevet, att det är precis vad som händer, att vi ställer upp. Jag hoppas att jag känner rätt.

Att sprida rykten, snacka skit om någon, att frysa ut någon....  det är hemskt att måsta se att det händer bland vuxna människor, var man än bor. Om INGEN gick med på att snacka skit eller sprida rykten, skulle det ju aldrig vara något problem, för ingen skulle ens börja. Om ALLA gick med på att vara EMOT sånt.... Om ALLA insåg att istället för att hata så kan man bara låta andra vara... jag menar, alla kan ju inte älska alla... men de man stör sig på kan man helt enkelt bara låta vara. Man BEHÖVER inte prata skit eller göra illa... man kan bara.... låta vara. 

Att vara storsint är en  gåva sägs det. Skitsnack säger jag. Att vara storsint kan man välja att vara, sen är man det. Behöver man träna lite innan man kan vara det fullt ut, så tränar man tills man är det. Anser Jag.

Det handlar om att Välja vilken slags person man vill vara. Jag har svårt för människor som säger: sån är jag! Som att man inte hade någon som helst möjlighet att ändra sitt sätt att vara, som att man inte hade den minsta chans att vara på något annat sätt. Vilket bullshit!

VILL man att människor ska respektera en, och anse att man är ärlig, rättfram, tydlig, generös... ja, då gäller det att man faktiskt ÄR ärlig, rättfram, tydlig och generös.

VILL man att människor ska tycka att man är en skitstövel, en lögnare, en falsk, bitter jävel... ja då är det bara att vara just en skitstövel, en lögnare, en falsk och bitter jävel. Svårare än så är det inte. 

Vi har mycket att lära av hundarna. De är ärliga, de hymlar inte, man kan lita på att är de skitnödiga så skiter de. Var de än befinner sig. DET är skönt . Inget hyckleri. Rakt på sak.  TYCER de att man är en bra ledare så följer de. Inget vel, inga svek. inget bullshit. Visar de med hela kroppen att de är lyckliga, då ÄR de lyckliga. Det kan man lita på.

Skönt att kunna lita på någon.

Bygdsiljum är årets by. JAg är stolt över att bo här. Hoppas vi alla kan hjälpas åt att ta hand om varandra!

Gokväll

Kommentarer
Postat av: Maria

Tänkvära ord du skriver. Och jag håller med. Jag är av samma uppfattning, vad är vitsen med att snacka skit om de man inte tycker om? Det är ju bara att gå åt ett annat håll, inte bry sig och framförallt inte umgås med den människan. Enkel matematik. Jag gör så.



Jag vet att det snackas där jag bor också men jag umgås inte med de som snackar, så därför vet jag inget om andra. Men ibland får man höra saker och det är inte klokt vad folk kan hitta på när de inte har nåt annat för sig! Men skitsnack är en sak, att medvetet sprida elakt förtal, skriftligt dessutom, till grannar och släktingar är ju helt sjukt! Denna personen måste bara ha en bakomliggande sjukdom. Jag hoppas det ordnar upp sig. Stackars denna människa som är utsatt.

Kram.

2011-03-10 @ 21:25:44
URL: http://tjarve.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0