Blandat

Fredag igen, och det känns lite halvkonstigt ... jag har varit ledig i två dagar, så idag börjar lixom min arbetsvecka ... :)
 
Det blev så snopet att sommaren började i måndags, typ. Det har ju varit helt otroligt varmt! Stabilt dessutom. Tidigare i sommar har det varit så ombytligt ... lixom tvärt regn mitt i alltihop, eller tvärt helmulet åtminstone.  Nu har det varit konstant blå himmel och full solstyrka, och inte en droppe regn på flera dagar.
 
Igår var inget undantag, det var jättevarmt. Efter en långsam morgonpromenad och lite frukost hörde jag plötsligt en hund gnälla ute på gården. Paddy ställde sig med framtassarna på fönsterbrädan, stack ut skallen för att kolla vad som stod på. Jag höll på med annat så jag brydde mig inte så mycket. Efter en liten stund var det inte bara ett gnäll, utan då var det ett YLANDE utifrån. Kikade ut och där stod en bil parkerad, i absolut full sol. I baksätet i en liten bur, satt en hund av jämthundstyp och ylade. Undrar hur varmt det är i den där bilen tänkte jag. En bil av sedanmodell med bakrutorna nedvevade ca en dm. Jag kollade på klockan. 10.32 var den. Efter ytterligare någon minuts ylande gick jag ner och kollade in i bilen. Herregud tänkte jag ...  kl 10.36 gick jag mot Westmans. Jag hade för avsikt att ställa mig på verandan och ropa: VEM har lämnat en hund i bilen på andra sidan vägen, i denna gassande sol ??
 
När jag precis kom dit så kom en tjej ut och verkade styra sina steg mot den bilen. Jag vände om och hakade på. När hon var framme vid bilen sa jag: Hur kan du lämna hunden i bilen i full sol?
Hon svarade: Det fanns ingen skugga någonstans.  Ok. Då brast det lite grann ärligt talat.  Jag höjde inte rösten, jag skrek inte, jag sa inga fula ord .... men jag lät nog .... väldigt bestämd när jag framförde att ALLA hundägare borde veta bättre. Informationen om hur varmt det blir i en stillastående bil i full sol, borde nått fram till ALLA hundägare vid det här laget.
-Jag var bara borta en minut sa hon. Nejdu lilla gumman, det var du INTE eftersom jag kollade klockan när jag hörde hunden YLA ... då hade den redan suttit där en stund.
 
Tragiskt att se att det finns så otänkta människor. Hon försökte rädda upp det hela i slutet då hon sa: Det är bra att du säger till. Då blev jag nästan ännu mer irriterad .... - Ja, det behövs ju bevisligen.
 
Nu ska jag gå ut med hundarna en sväng :)  Ha en bra dag och fyll den med nåt värt!
 
Gomorron

Kommentarer
Postat av: Marie

Ja, det är tråkigt att inte folk vet bättre, det är samma sak när de lämnar hundar utanför affären, istället för att gå och handla först och sedan gå ut med hunden, om vi går till affären så är vi alltid 2, en går in och den andra väntar med vovvarna.
Om våran Findus blir ensam i bilen och de andra vovvarna följer med mig på en promenad med en annan hund, då börjar han yla och skälla, en gång kom det en kvinna och frågade om allt var okej med honom och jag sa jag, för det är så han gör i bilen när han ser att de andra går, men om man är ensam i bilen från första början och jag bara går,då säger han ingenting,
När han var yngre så tuggade han på allt i bilen ,det var separationsångest, så då skaffade vi en hundbur, där han får vara när han ska vara ensam i bilen, vilket dock inte händer så ofta..hemma så tuggade han på lite skor när han var liten, men han har ingen separationsångest hemma och där funkar det kanon, men jag förstår inte människor som har hundarna i bilen i full sol, då får man ju anstränga sig lite och hitta en skuggig plats och öppna upp fönstrena, eller så får man åka till affären när man lämnat hunden hemma....bra att du sa ifrån....

2012-08-17 @ 09:57:14
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0