Tappade perspektiv



Nyligen hemkommen från festkommitténs möte, före det var det boxercise-pass i Burträsk. Tidigare idag har jag varit på skolan och haft Zumba med 3-5:an, och precis före det var bästa Annica här på sin lunch. Innan hon kom hade jag varit ute på gården och tränat alla hundarna var för sig, och jag är, som vanligt, imponerad av deras framsteg. Morgonen började som vanligt med kaffe samt morgonpromenad med hundarna :)

Jag har funderat lite ....   när man befinner sig i intressegrupper så är det många som faktiskt tappar perspektiven tycker jag.  Jag har flera exempel, men tar upp Ett av dem: Hundforum. Jag är medlem på ett forum för hundar, där man diskuterar hundar och allt som har med hundar att göra. En del är så .... perspektivlösa så man blir helt matt. Om man inte Barfar sin hund, tänker man inte på sin hunds bästa. Om man inte går till veterinären direkt hunden verkar ha svid i ett öga, då är man en dålig hundägare, som inte bryr sig om sin hund.   Alltså.... det är superbra att man kan dela erfarenheter och kunskaper.... men hallå!    Men... jag tror att det kan vara sådär i de flesta intressegrupper. Man lixom stirrar sig blind på nåt sätt... och tappar, kanske inte verkligheten, men tappar lite av det sunda förnuftet, och det blir till ytterligheter.

De allra flesta hundägarna, är bra hundägare, även om de inte Barfar sina hundar, även om de ger sina hundar torrfoder, och även om de inte gör allt helt rätt. Visst finns det en del som inte borde ha hund överhuvudtaget, så är det... men.... de allra flesta vill nog ändå göra Rätt ... och gör åxå det, även om det alltid går att lära sig mer och bli Bättre :)

Det finns som sagt många intressegrupper som fungerar på samma sätt- inget vidare brett perspektiv på vad de sysslar med.

Sådärja... det var vad jag funderat på idag :)

I morgon startar dagen, förutom kaffe och morgonpromenad förstås, med spinning. På eftermiddagen ska jag åka till stan och Pernillas nya lägenhet.

HOppas ni haft en bra dag, och att ni får sova gott inatt :)

Gokväll

Kommentarer
Postat av: Marie

Hej, jag förstår vad du menar med dessa intressegrupper för vovvar, det är så lätt för människor att tro att de alltid vet bäst och ska komma med massa råd och visst är det bra med dessa grupper att man får råd och tips, men oftast kan det också vara personangrepp, antingen mot ägaren eller hundarna, och speciellt har jag märkt då man berättar att ens hundar är adopterade, eller att man tar en omplacering, då skriver många att ha sådana hundar är si och så och de har massa sjukdomar, så förut skrev jag mycket i dessa forum, men nu läser jag mest, tycker det är skönast, ja, direkt om det är något fel på hunden så ska den till vetrinären, för annars är man en djurplågare, man springer inte själv hos doktorn för minsta sak heller.

Våran Findus var dålig i magen i 4 dagar, han bajsade blod i 1,5 dygn, vi ringde vetrinären, hon bad oss avvakta 1 dygn, Findus åt inget eller drack inget, utan var lös i magen och spydde, jag kokake ris och torsk, och först började han dricka, men spydde upp det på en gång, men efter några timmar drack han lite och sedan började han äta lite, och efter några dagar var han sig själv igen, vi är inte sådana som springer till vetrinären direkt, utan vi ringer till vetrinären om råd och sedan avvaktar vi, om det är inte är akut, att hunden inte kan gå eller andas, självklart.

Har även läst att folk som frågar om råd om vissa saker antingen blir påhoppade eller så undrar de varför ägaren skriver där, så respektlöst...och så är det alltid att folk ska ha åsikter om uppfostran och liknande, men alla hundar är olika och behöver olika aktivering och uppfostran....Såklart det finns många som ger bort eller säljer sina hundar pga felköp eller tidsbrist och det är inte rätt, hundar är inte något slit och släng som man kan byta bort, eller att man avlivar en helt frisk hund, för att man inte har tiden eller orken att uppfostra dem, då ska man omplacera dem till någon som har den tiden, vissa avlivar sina friska hundar, för att de inte är nöjda med hunden eller inte orkar med den och sedan skaffar en ny, det får mig att må illa.

Vi ger våra hundar torrfoder och har gjort det i flera år, men våra hundar får också vanlig mat, alltså våran mat, det kan vara makaroner, ris, köttfärs, fisk, soppa och annat, och det är en variation i deras meny och så får de tuggben och märgben, som jag kokar, det är billigare i affären än att köpa dem i djuraffären, kan får märgben för ca. 4-5 kr styck i mataffären, sedan får de torrfisk, som vi äter mycket när vi är i Norge och som vi köper hem.

Vi har inte gått kurser med våra hundar, förutom med Findus på rallylydnad, det var både kul och intressant för oss båda, men annars så är det sunt förnuft som gäller ,vi lär oss något varje dag och ingen är en perfekt hundägare, våra hundar har sina rutiner och regler, och när de fick lära sig dem första gången så behöver man inte upprepa det så många gånger.

Har lärt mig att spåra av en annan hundvän, och våra vovvar tycker det är jättekul, ha det gott! Kram

2012-02-24 @ 08:40:59
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0