Den som söker han finner??

Klockan är INTE läggdags än ... fniss ... men jag fick så mycket skriv i fingrarna, så jag kunde inte låta bli :)  Dessutom är det helt värdelöst på tv, och hundarna sover efter att ha tränats var för sig. 
 
Ibland tänker jag mer än vanligt ... fniss   Såg ett program på tv för en stund sedan, där den här vanliga frasen kom upp: Att hitta sig själv. Som jag sagt tidigare, så köper jag inte det resonemanget. Tror man på det, så kan man ju leta hela livet, utan att komma fram till sig själv överhuvudtaget. Tänk er förljande: En människa letar, hittar en tragisk person som beter sig illa mot människor, en bitter stackare med negativ livssyn. Nej, det kan inte vara jag, tänker människan, och letar vidare, för att hitta den person hon VILL vara. OM det är så att hon ÄR de facto en bitter, negativ människa .... så kommer hon ALDRIG att hitta en positiv, generös människa, som hon innerst inne VILL vara. 
 
Jag tror inte ett dugg på att JAG finns därute, färdig att "Hitta" JAG tror att JAG måste skapa mitt JAG. Genom mina gärningar och tankar, genom MITT sätt att vara. Jag skulle hellre vilja se fraser som: Skapa ditt Jag. Det är DU som skapar den Du VILL vara. 
 
Jo, jag har även vägt in saker som händer, tex i barndomen, som man absolut inte kan rå över, och som tar mycket plats och mycket identitet i anspråk. När man är BARN  kan man inte göra så  mycket åt sin situation. Men .... när man blivit vuxen, så har man all makt i världen. Då kan man nämligen Förstå att det där med att HITTA sin identitet, HITTA sig själv .... det är bara skitsnack. Det är lika bullshit som att förlita sig på TUREN. Ska man sitta och vänta på TUREN, så kan man bli sittande på arslet hela livet. Att skylla på ANDRA är nästan lika meningslöst. Det ANDRA gör, kan jag inte påverka i efterhand. JAg väljer därför att  låta andra skapa Sitt. Jag skapar Mitt. Jag skapar MITT genom MINA val, MINA gärningar, MINA tankar. 
 
Rykten sprids snabbt. Ryktet har nått paradiset. : 
 
Igår när jag kom hem från mitt sista tomteuppdrag, passerade jag ju söte farbrorn, och hans frus lägenhet. Jag kunde inte undgå att se att frun viftade med båda armarna åt mig, tomten :)   Jag kunde inte låta bli, jag vände på klacken, gick in i deras port och knackade på deras dörr. När jag steg in där  med ett : GOD JUL i stugan, möttes jag av söte farbrorn i rullstol, han fick ju en stroke för ett tag sedan ..... GOD JUL tomten sa han högt, och skrattade. Jag fick tårar i ögonen av glädje, att han faktiskt pratade, och pratade rent. Deras hund kom fram och nosade, utan att skälla. - Skäller du inte på tomten, va bra, sa frun.  - Nä sa jag, han känner igen mig, trots att jag inte har alla hundarna med mig.  - Hahaha, är det DU sa söte farbrorn och frun :)  
 
Jag förklarade för dem varför jag sprang runt i tomtedräkt överhuvudtaget :)
 
Idag när jag var ute med hundarna, mötte jag en annan granne. Han sa något som gjorde mig väldigt väldigt Glad. Han sa:
Jag hörde att du åkte runt och var tomte igår hos helt främmande människor. Det var oerhört fint av dig. Jag har hört att du är en sådan person som gör saker för andra. Hör det ryktas att du bott i Bygdsiljum, och även där spridit stor glädje. Har du hundkurser och danser nu också?
 
VEM visste detta, här i mitt nya paradis? Vi pratade en stund om saker jag gjort i Bygdsiljum och Burträsk, och hur liten världen är, då han hade en syster, vars barn talat om detta, och då han språkat med söte farbrorn med fru i morse, hade detta kommit på tal. 
 
Slutsats: Jag har inte LETAT den person jag är idag. Jag har SKAPAT. Många års skapande har det tagit, men jag känner mig nöjd med resultatet. Nu är det inte så att jag lutar mig tillbaka och slutar skapa, utan jag fortsätter förbättra, förnya, utveckla. DET är min tanke. Fasen .... att vara en Bra människa är som att driva ett företag -
En helvetes massa jobb ..... inte nå pengar som lön, utan lönen kommer av annat. 
 

Som sagt ... hade en del skriv i fingrarna att bli av med ..... :)
 
Goafton

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0