Fylla dagen med nåt Värt!

Låt oss börja med gårdagen, min födelsedag.   Efter jobbet, åkte jag hem och vilade. Jag var trött och kände att jag behövde få sova en stund innan kvällens begivenheter :)  När jag piggnat till, blev det en dusch, och sen iväg in till stan. Middag och bingolotto, samt övernattning, skulle ske hos Hannah och Robert. Pernilla och Mattias var åxå med givetvis. Middagen var fantastisk! Till förrätt blev det räktoast. Supergott!
Hannah hade dukat så himla fint! 
 
Till varmrätt var det älgentrecote med potatisgratäng och grönpepparsås. GISSA om det var GOTT! Bra jobbat med köttet Robert, och fantastisk gratäng och sås Hannah!
 
Till efterrätt blev det en jättegod glasstårta som Hannah gjort. Jag blev visst så ivrig på att äta den, så jag hann inte fota .... fniss. 
 
Efter (även under) maten, spelade vi Bingolotto, och Nej, jag är inte störtik (på pengar) nu heller :)
 
Myskväll med vin, ostkrokar och chips följde. Samt SKRATT . Å herregud vad vi skrattade. Musiktävlingar blev det åxå. Mattias och Pernilla fixade var sin musiktävling, och dra på trissor, i år kom jag INTE sist :) :) :) 
 
Klockan var väl kring halv 2 när Pernilla och Mattias knallade hem till sig, och jag, Hannah och Robban städade bort, diskade och fixade efter festen. Det är ju skönt att kliva upp på julaftonsmorgon utan att det ser ut som ett bombnedslag i lägenheten :)
 
Jag fick så himla fina presenter! Lillebror körde in till stan för att lämna den present han köpt till mig. Han glömde ju den häromdagen när han var här. Jag började gråta faktiskt. 
Det var en vit skylt med texten: 
Det finns ingen
Vän som en 
Syster
och ingen bättre
Syster
än Du. 
 
Av tjejerna med respektiven fick jag så himla fint porslin, som Hannah snappade upp att jag ville ha, när vi var och kikade runt på stan en dag för ett tag sedan. Jag fick även en kokbok: "Singelmat" samt ett urgulligt set med pannor för singelhushållet :) PLUS en mascara, som var det enda jag önskat :)
 
 
 
 
 
Kl 9 skulle vi äta julaftonsfrukost hos Pernilla och Matte. Jag vaknade kring 7, och det kändes som om jag nyss somnat. Jisses så trött! Det var samma sak för alla andra, men kring 10 åt vi julaftonsfrukost med gröt som Hannah kokade, julskinka som Pernilla Briljerade (fniss) prinskorv, gravad lax, jättegod Julvört från Wallins Kafferepet ;)  samt äppelmos och andra viktiga tillbehör
 
 
Efter denna frukost, åkte jag hem, gick ut med hundarna, som givetvis hängt med och sovit över i stan :)  Vi fick även med lille Milo hit idag, han blir kvar tills i morgon.   Två timmars sömn på det, sedan var jag redo att axla det arbete jag tagit på mig för idag - att vara tomte för några familjer som ville, och behövde ha en  :)
 
Jag skrev ju på facebook häromdagen,  i en grupp, att jag gärna ställde upp som tomte för de som ville och behövde. Jag anade att responsen skulle bli stor, men kunde aldrig ana att den skulle bli SÅ stor. Jisses va folk som hört av sig och önskat tomte! Jag hade ju inte skuggan av en chans att hinna med alla, men tog mig med glädje an de jag tagit på mig. Med lånade tomtekläder och kudde på magen
 
, bar det iväg mot uppdrag: Tomte :)
 
 
 
De familjer jag träffat idag. De små barn jag mött, delat ut julklappar till, och kramat, vinkat till och språkat med, De tindrande ögon och nyfikna blickar jag fått möta .... Å gud. Snacka om att fylla dagarna med nåt Värt. Hela dagen igår, hela dagen idag. Varenda steg jag tagit, vartenda ord jag sagt, vartenda ord jag hört .... har fyllt mig med nåt som knappt går att beskriva. VÄRT .... känns lite futtigt just nu. Lille Hugo, klädd i finkläder och väst ... kring 4 år gammal. Han var rätt så spak i början, men vågade mer och mer, och jag fick en hård kram innan jag gick. Lille Malve, som först inte vågade prata .... han vågade åxå kramas till slut. Hugo och Alice - de visade ingen rädsla alls. Lille Hugo , hahahahaha ... å herregud ....
 
Jag fick ett meddelande av en överlycklig och tacksam mormor. Hon var så tacksam över att jag gjort ett så bra jobb som tomte. Jag har kopierat från facebook:  "Du var helt suverän Gjorde ett fantastiskt jobb Se mitt barnbarns tindrande ögon kunde inte hålla tårarna tillbaka Tack snälla "
 
De här två dagarna, har fyllt mig med sådan glädje och energi, så det kan ni aldrig ana. Jag känner mig som en hjälte. Jag är stolt över mina barn. Jag är stolt över Mig själv. Jag är jättestolt och glad över att jag gjorde den här tomtegrejen idag. Nästa år ska jag ju starta en tomtepool, så att alla som vill ha en främmande tomte, Får en. 
 
Avslutar med den vackraste jul-dikt jag vet
 

Midvinternattens köld är hård, 
stjärnorna gnistra och glimma. 
Alla sova i enslig gård 
djupt under midnattstimma. 
Månen vandrar sin tysta ban, 
snön lyser vit på fur och gran, 
snön lyser vit på taken. 
Endast tomten är vaken.

Står där så grå vid ladgårdsdörr, 
grå mot den vita driva, 
tittar, som många vintrar förr, 
upp emot månens skiva, 
tittar mot skogen, där gran och fur 
drar kring gården sin dunkla mur, 
grubblar, fast ej det lär båta, 
över en underlig gåta.

För sin hand genom skägg och hår, 
skakar huvud och hätta --- 
»nej, den gåtan är alltför svår, 
nej, jag gissar ej detta» --- 
slår, som han plägar, inom kort 
slika spörjande tankar bort, 
går att ordna och pyssla, 
går att sköta sin syssla.

Går till visthus och redskapshus, 
känner på alla låsen --- 
korna drömma vid månens ljus 
sommardrömmar i båsen; 
glömsk av sele och pisk och töm 
Pålle i stallet har ock en dröm: 
krubban han lutar över 
fylls av doftande klöver; ---

Går till stängslet för lamm och får, 
ser, hur de sova där inne; 
går till hönsen, där tuppen står 
stolt på sin högsta pinne; 
Karo i hundbots halm mår gott, 
vaknar och viftar svansen smått, 
Karo sin tomte känner, 
de äro gode vänner.

Tomten smyger sig sist att se 
husbondfolket det kära, 
länge och väl han märkt, att de 
hålla hans flit i ära; 
barnens kammar han sen på tå 
nalkas att se de söta små, 
ingen må det förtycka: 
det är hans största lycka.

Så har han sett dem, far och son, 
ren genom många leder 
slumra som barn; men varifrån 
kommo de väl hit neder? 
Släkte följde på släkte snart, 
blomstrade, åldrades, gick --- men vart? 
Gåtan, som icke låter 
gissa sig, kom så åter!

Tomten vandrar till ladans loft: 
där har han bo och fäste 
högt på skullen i höets doft, 
nära vid svalans näste; 
nu är väl svalans boning tom, 
men till våren med blad och blom 
kommer hon nog tillbaka, 
följd av sin näpna maka.

Då har hon alltid att kvittra om 
månget ett färdeminne, 
intet likväl om gåtan, som 
rör sig i tomtens sinne. 
Genom en springa i ladans vägg 
lyser månen på gubbens skägg, 
strimman på skägget blänker, 
tomten grubblar och tänker.

Tyst är skogen och nejden all, 
livet där ute är fruset, 
blott från fjärran av forsens fall 
höres helt sakta bruset. 
Tomten lyssnar och, halvt i dröm, 
tycker sig höra tidens ström, 
undrar, varthän den skall fara, 
undrar, var källan må vara.

Midvinternattens köld är hård, 
stjärnorna gnistra och glimma. 
Alla sova i enslig gård 
gott intill morgontimma. 
Månen sänker sin tysta ban, 
snön lyser vit på fur och gran, 
snön lyser vit på taken. 
Endast tomten är vaken. 

 
Gokväll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0