Har läst en Bok

I afton har jag ögnat igenom en bok. En bok full av känslor. I den boken finns en del dikter, som jag tycker om Här är några.
 
Klumpen i halsen blir större
Jag knackar på klassrummets dörr
jag är sen igen.
Jar öppnar dörren
Det har hänt många gånger förr
alla tittar på mig
 
Vilken ursäkt har du nu?
Har bussen exploderat
eller kom du dig inte in i bussen
Du var för tjock
Alla skrattar så de viker sig dubbla
 
Sanningen svider, men jag säger det ej
att mamma och pappa var fulla. 
---------------------------------------------------------------------
 
Jag torkar bort blodet från näsan
med baksidan av min hand
- Snälla pappa, slå inte mera!
Men slagen haglar, jag kryper ihop
så gott jag kan
Det var inte meningen att störa
att irritera
Jag ville bara berätta för dig
men du svarar med flera slag
Ville bara säga:
-Pappa, jag fyller åtta år idag. 
 
------------------------------------------------------------------------------
 
och såhär inför Julen:
 
Juletid, julefrid
ljus som glimma
ögon som tindra
dans kring granen
klappar till barnen
i högtid så glädjeomsusad.
 
Julenatt, alkoholbesatt
flaskor som klinga
tårar som rinna
 
Ingen dans kring granen
Inga klappar till barnen
vars tomte var alltför berusad. 
---------------------------------------------------------------------------------
 
Finns massor av dikter i den här boken ..... men nu ska jag gå ut med hundarna. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Annbritt

Läser med tårar i ögonen.......

2013-12-08 @ 18:53:36
Postat av: Maria

Det är faktiskt så att det rinner tårar på mig själv åxå. Sådär ska inget barn behöva ha det. Varken för 30-40 år sedan eller nu. Lika förbannat händer det. Det är så himla tragiskt.

2013-12-08 @ 18:57:24
URL: http://bygdsiljumsmaria.blogg.se
Postat av: Karin E

... läser ... Läser igen och igen ... Mycke känslor, tårar ... Saknar ord ...
Kramar av värme och omtanke till dig ❤️

2013-12-09 @ 00:07:27
Postat av: Maria

Tack Karin <3

2013-12-09 @ 06:49:11
URL: http://bygdsiljumsmaria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0