1:a Januari 2014

Då har vi ett nytt år!   Vi har faktiskt sovit riktigt Gott här. Efter 00.30 blev det tyst härute, och Paddy låg tyst och stilla i sängen hela natten. Phu, då har vi alltså inte backat så mycket som jag befarade :)  Varmt var det dock, eftersom jag inte kunde ha balkongdörren öppen, som jag är van :)  Men, det viktigaste var att Paddy kunde slappna av och somna. 
 
Vi var många hundägare som hade kontakt via facebook igårkväll. En vän till mig låg på en madrass inne i badrummet, med cd-spelaren på toalocket. En annan campade i sin källare, Många, många hundar mådde fruktansvärt dåligt. Inte bara hundar förresten, även katter och andra djur. Samt deras ägare förstås. 
 
Vi har rätt märkliga lagar i det här landet. Du får ABSOLUT inte dricka en öl i parken. Du får ABSOLUT inte ta en picknick en sommardag, med vin i korgen. Du får INTE kissa mot en häck om du håller på att kissa ner dig. Gud, det är ju stötande mot andra, respektlöst. 
 
Men, vid vissa tillfällen är det helt ok att fullständigt strunta i respekten för andra. På många ställen i landet smäller det och lever jävel en hel vecka före nyrsafton, och en vecka efteråt åxå. Många blir skadade varje år av dessa fyrverkerier, och många hanterar fyrverkerier i fyllan. Märkligt att det får fortsätta tycker jag. 
 
Jag kommer att engagera mig i att det får ett slut.  Det vore ju ok om det gick få människor att skjuta tex mellan 22 och 01, då kan man som djurägare styra upp det, och kunna vara beredd. Som det är nu är det ju helt omöjligt. Dessvärre finns det alldeles för många, bevisligen, som skiter fullständigt i hur andra mår av deras smällande, så att få dem att bara skjuta mellan 22 och 01, är nog omöjligt. Vad Skellefteå Kommun har för tillåtet tidsfönster för smällandet, det har jag inte hittat någon info om, men knappast är det  hela dygnet i alla fall. Nej, det bästa vore nog om det helt enkelt förbjuds för privatpersoner. Opinionen växer i frågan att förbjuda fyrverkerier. BRA !
 
Nu ska jag ta och diska efter gårdagskvällen. När jag tittar in i köket ser det ut som att vi var 8-10 personer här igår :)     Sen ska jag helt enkelt se till att börja fylla det här året med så många värda grejer jag bara Kan :)   
 
Tjing

Kommentarer
Postat av: esterii

Kikar in som ny, lämnar ett spår, hoppas du vill göra detsamma.. Gott Nytt År!

2014-01-02 @ 14:11:58
URL: http://www.esterii.blogg.se
Postat av: Maria Tafvelin

Tack för titten! :) Gott Nytt År!

2014-01-02 @ 14:41:55
URL: http://bygdsiljumsmaria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0